סיווגי מכס - מדע מדויק?
לוח הפלגות
יש לבחור נמל בארץ
יש לבחור נמל בחו"ל
ייצוא
מהארץ
ייבוא
לארץ

סיווגי מכס - מדע מדויק?

בעולם וגם בארץ מגיעות לא מעט מחלוקות סיווג לבתי המשפט. עליכם לזכור כי סוכן מכס מקצועי המכבד את עצמו לא יסווג מוצר בפרט מכס כל עוד הוא לא משוכנע מבחינה מקצועית שזה פרט המכס הנכון
חיים פרי / 18.07.21 / 14:01
חיים פרי. אינספור מחלוקות סיווג
18.07.21
חיים פרי. אינספור מחלוקות סיווג

כל מי שעוסק בתחום הייבוא נתקל לא אחת בדילמת סיווג הטובין. לא אחת פונים אלי לקוחות בטענות קשות כלפי סוכני המכס שלהם. ״איך זה יכול להיות? ביקשתי חוות דעת מסוכן מכס אחד באשר לסיווג של מוצר אותו אני מייבא וקיבלתי תשובה מסוימת בעוד שמסוכן מכס אחר קיבלתי תשובה אחרת לחלוטין. מה? הם לא יודעים לסווג? כל אחד עושה מה שבא לו?״.

 

והנה סיפור מהחיים: אחד מלקוחותיי, יבואן של ציוד טכני, מייבא מזה שנים רבות מכשיר מסוים מיצרן שוויצרי. אותו ספק שוויצרי הינו היצרן הגדול בעולם בתחום זה,   חברה וותיקה ומוכרת, חברה מסודרת שפועלת תחת נהלים ברורים וקשיחים. בכל משלוח מציינת החברה את פרט המכס של המכשיר על גבי חשבון המכירה. היבואן הישראלי משחרר את המשלוחים באמצעות סוכן המכס שלו סוכן ותיק ומנוסה. סוכן המכס של היבואן הישראלי משחרר במשך שנים את המשלוחים תחת פרט המכס אותו מציין היצרן ע״ג חשבון המכירה.

לפני מספר שבועות נותב אחד המשלוחים לתור חובה. המשלוח נבדק וכתוצאה מהבדיקה הוצאה לחברה דרישת גרעון ובנוסף דרישת גרעון רטרואקטיבית בגין משלוחים קודמים. סך דרישת הגרעון הייתה בסכום של עשרות אלפי שקלים. עילת דרישת הגירעון הייתה מחלוקת באשר לפרט המכס בו שוחררו הטובין. עשרות אלפי שקלים עבור טובין שכבר נמכרו ואין דרך לגבות אותם מהלקוחות זו מכה לא פשוטה.

 

אותו היבואן לא הבין כיצד דבר כזה ייתכן. היצרן השוויצרי, שאין מי שיודע טוב ממנו את מהות המכשיר את מאפייניו השונים, מסווג את אותו המכשיר בפרט מכס מסוים. סוכן המכס המקומי סומך ידיו על פרט המכס שנקבע על ידי היצרן השוויצרי ועדיין בית המכס המקומי קובע פרט מכס אחר ומוציא דרישת גירעון.

 

במהלך הבדיקות אותן ביצע היבואן הוא הגיע גם אלי והציג בפני את כל הנתונים. לאחר בדיקה חזרתי אל אותו היבואן ואמרתי לו שלמרות שאני לא סוכן מכס ולא מסווג מקצועי  הרי  ככל שהבנתי מגעת אני חושב שהקביעה של המכס איננה משוללת יסוד. יש הגיון מסוים בפרט המכס הנדרש על ידם.

 

הצעתי לו לכתוב ליצרן השוויצרי, לפרט לו את פרטי האירוע ולבקש מכתב באנגלית ממהנדס החברה שיסביר מדוע על פי מאפייני המוצר הסיווג שהוא היצרן השוויצרי קבע הוא הסיווג הנכון.

 

מאחר ומערכת הסיווגים הינה שיטה בינלאומית אחידה (HARMONIZED SYSTEM"") סברתי שמכתב מקצועי מגורם מקצועי המכיר טוב יותר מכל גורם אחר את המוצר ומאפייניו  עשוי לסייע.

 

אותו יבואן קיבל את עצתי ופנה ליצרן השוויצרי וביקש את תגובת מהנדס החברה. לאחר מספר ימים התקבלה תשובתו של היצרן השוויצרי. מה רבה הייתה ההפתעה כאשר היצרן השווייצרי, אותה חברה שנחשבת לגדולה ביותר בעולם בתחומה, הודה בטעות הסיווג שלו. בתשובתו כתב אותו יצרן שוויצרי שלאור הפנייה הם ביצעו בדיקה מחודשת והגיעו למסקנה  כי קביעת הסיווג של המכס בישראל היא הנכונה.

 

הסיווג שנקבע על ידי המעריך בבית המכס בנתב״ג הוא הסיווג המדויק בעוד שהסיווג אותו נהג היצרן לכתוב במשך שנים על גבי חשבונות המכירה הינו סיווג שגוי. המסקנה  ברורה: סיווגי מכס אינם מדע מדויק וייתכנו הרבה מחלוקות.

 

בעולם וגם בארץ מגיעות לא מעט מחלוקות סיווג לבתי המשפט, כגון: מה פרט המכס הנכון לשעוני דופק, מה פרט המכס הנכון של מערכת ״אימובילייזר״, מה פרט המכס הנכון של שטיחון הפעלולים עליו משחקים תינוקות (״אוניברסיטה״). אלו הן דוגמאות בודדות מתוך אין ספור דוגמאות למחלוקות סיווג שהגיעו לפתחו של בית המשפט.

 

ובהקשר זה זכורים דבריו של שופט בית המשפט העליון השופט יצחק אנגלרד בפסק הדין במשפט הסיווג של חברת יורוקום. ״קשה מלאכת הסיווג כקריעת ים סוף״. כאשר סוכן המכס שלכם לא נענה לבקשתכם בדבר סיווג בפרט מכס מסוים, אל תכעסו עליו. סוכן המכס שלכם שומר עליכם ובצדק שומר גם על עצמו. אף סוכן מכס מקצועי המכבד את עצמו לא יסווג מוצר בפרט מכס כל עוד הוא לא משוכנע מבחינה מקצועית שזה פרט המכס הנכון. אף סוכן מכס מקצועי לא יסתכן ברישום ליקויים ולא יסכן את מטה לחמו על מנת לרצות לקוח.

 

 

חיים פרי הינו מומחה בנושאי יבוא, יצוא וסחר בינלאומי ומייעץ מזה כ-20 שנה לחברות כיצד לחסוך בעלויות היבוא והיצוא. זהו מאמר נוסף בסדרת מאמרים בנושא תחום היבוא שמתפרסמת באתר PORT2PORT בימי חמישי. מאמרים נוספים יעסקו בשיטות תשלום ומכתבי אשראי, הובלה ימית, הובלה אווירית ועוד. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר www.multisphera.com

 

 

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
מידע שימושי
שערי
מטבע
מחשבוני
המרה
מחשבוני
עזר
חישוב
משקל נפחי
שערי מטבע יציגים
תאריך עדכון: 20.04.2024
יחידות מטבע השער % שינוי
דולר 3.783 +0.079
אירו 4.0278 -0.213
ליש"ט 4.7065 -0.178
100 יין 2.4509 +0.106
מחשבון המרה מט"ח
מחשבוני עזר
אורך שטח נפח משקל
cm
m
km
inch
foot
yard
mile
נקה
square cm
square m
square km
square inch
square yard
square mile
נקה
cc
litre
cubic m
cubic inch
cubic yard
gallon
נקה
kg
short ton
long ton
lb
oz
נקה
חישוב משקל נפחי
כל הזכויות שמורות