אמיר שני לשרת התחבורה: התערבותך במחסור בשטחי אחסון בנמל אשדוד
לוח הפלגות
יש לבחור נמל בארץ
יש לבחור נמל בחו"ל
ייצוא
מהארץ
ייבוא
לארץ

אמיר שני לשרת התחבורה: התערבותך במחסור בשטחי אחסון בנמל אשדוד

סגן נשיא איגוד לשכות המסחר מלין על היעדר שיתוף פעולה של נמל אשדוד בקבלת מכולות ריקות ועל היעדר שטחי אחסון. חברת נמל אשדוד: חברת הנמל פועלת בהתאם לנוהל התור התפעולי ומתמודדת עם ביקושים גדולים למכולות מלאות מול קיבולת נתונה של חלונות
08.03.21 / 14:26
אניית מכולות בנמל אשדוד.
08.03.21
אניית מכולות בנמל אשדוד.
אמיר שני, סגן נשיא לשכת המסחר. הייבוא הופך להפסדי
08.03.21
אמיר שני, סגן נשיא לשכת המסחר. הייבוא הופך להפסדי

אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה אתמול במכתב לשרת התחבורה מירי רגב ובו הלין על היעדר שיתוף פעולה של נמל אשדוד בקבלת מכולות ריקות, דבר אשר לטענתו  מוביל לפגיעה אנושה בקהילת היבואנים והיצואנים בישראל.

 

שני כותב לשרת התחבורה כי ״יבואנים ויצואנים, כמו גם משלחים בינלאומיים וסוכני מכס, מעלים בפנינו במהלך השבועות האחרונים תסכול רב נוכח הקשיים אותם מערים נמל אשדוד וחברות הספנות הפוקדות את ישראל על שרשרת האספקה המשרתת את סחר החוץ של ישראל״.

 

לדבריו, ״כלל גורמי הסחר הפונים אלינו מביעים מורת רוח רבה מהעובדה שנמל אשדודֿ אשר אמור לשרת את הקהילה, אינו תורם כלל למניעת צווארי בקבוק ואינו רואה את טובת המשק אל מול עיניו, אלא דוחף את חברות הספנות לגבות מקהילת היבואנים סכומי כסף בלתי סבירים התורמים לעלייה דרמטית בעלויות היבוא שבוודאי משפיעות על יוקר המחייה.״

 

שני כותב כי נמל אשדוד מגביל את חברות הספנות במספר התנועות לאניות מכולה הפוקדות את הנמלים וכי הדבר משפיע באופן ישיר ומיידי על יכולתן של חברות הספנות לחלץ מכולות ריקות מישראל ומעלה את הוצאות האחסנה של המכולות בנמל.

 

לטענתו, בישראל נמצאים כיום עשרות אלפי מכולות ריקות ללא פתרון לשטחי אחסנה ויבואנים המבקשים להשיבן לחברות הספנות אינם יכולים להחזירן וזאת נוכח העובדה שהנמלים אינם מקצים שטחי אחסנה. מסופי המטען העורפיים גם הם מלאים עד אפס מקום.

 

שני מזכיר במכתבו לשרת התחבורה כי היעדר יכולת להחזיר מכולות ריקות הביאה את חברות הספנות לחייב את היבואנים בתשלומים חריגים בגין השהיית מכולות (Demurrage Fee) וזאת בגין כל יום של איחור בהחזרת המכולה הריקה – עלות שעומדת על 40 דולר ליום למכולה רגילה ועלות של 100 דולר למכולת קירור. ״כאשר נוצר קושי בהשבת המכולות הריקות והן מעוכבות למשך זמן רב, מצטברים דמי השהייה לסכומים משמעותיים שעלולים להפוך את היבוא כולו להפסדי״, כותב שני.

 

שני מציין עוד כי בעולם קיימים נסיבות מקלות באמצעותם ניתן לעצור את החיוב בדמי ההשהייה כאשר הוא אינו משרת את מטרתו, וכי קיים העיקרון כי חל איסור להטיל על סוחרים חיובים בלתי צודקים ובלתי סבירים. בהקשר זה, כותב שני, ״ישנן אינדיקציות חזרות לכך שקווי הספנות מנצלים לרעה את חיוב ההשהייה כדי למקסם את הרווחים״.

 

בארה״ב, טוען שני, גופי הרגולציה קבעו כי אין להעניש את היבואנים, היצואנים, המובילים וחוליות נוספות בשרשרת בחיוב מופרז של דמי השהייה כאשר הנסיבות אינן מאפשרות להחזיר מכולות ריקות לטרמינלים. לטענתו, חברות הספנות מוכנות להכניס אניות מכולה כדי לחלץ מכולות ריקות ״אולם הנמל אינו משתף פעולה בהקצאת חלונות״.

 

לנוכח טענות אלו מבקש מר שני משרת התחבורה להביא את הנושא בדחיפות בפני הנהלת נמל אשדוד ובפני הנהלת חנ״י כדי שיוקצו שטחי אחסנה בהיקף סביר לצורך אחסון מכולות ריקות.

 

חברת נמל אשדוד: שוברים שיאי פעילות מדי שנה

 

נזכיר כי ב-18 בפברואר ביצע סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, מר אמיר שני, פנייה דומה למנכ״ל משרד התחבורה, מר עופר מלכה, וגם בו הלין על המחסור בשטחי אחסנה בנמל ועל העיכובים הקשים בפינוי מכולות ריקות, ובאופן ייחודי על המחסור במכולות בסחר עם תורכיה.

 

מנכ״ל חברת נמל אשדוד, מר שיקו ז׳אנה, הגיב אז לדברים, ותגובתו מאז מובאת גם כאן בהקשר למכתב החדש: ״חברת הנמל פועלת בהתאם לנוהל התור התפעולי ומתמודדת עם ביקושים גדולים למכולות מלאות מול קיבולת נתונה של חלונות.

 

חברות הספנות גם לאור הביקושים החריגים ואילוצי שרשרת אספקה, מפעילות לעיתים את הקיבולת הנתונה להן בחלון לתעדוף הפעולות למכולות מלאות. משמעות הדבר שחלק מחברות הספנות פועלות מתוך ידיעה ברורה שייאלצו להוציא את המכולות הריקות במסגרת התור התפעולי .

 

חברת הנמל פועלת למקסם את הפעילות שלה ואת הקצאת הצוותים למכולות ככל יכולתה ובהתאם לקיבולת הקיימת. חברת נמל אשדוד שוברת שיאי פעילות מדי שנה ואנו צופים שכך יהיה גם בשנת 2021.

 

אנו קשובים לצרכי הלקוחות ופועלים בכל הזדמנות לעודד את חברות הספנות גם באמצעות הבאת אניות ייעודיות למבצעים להוצאת ריקות. חשוב לציין שהצטברות הריקות מאפיינת את הרבעון הראשון של השנה כאשר מחצית השנייה של השנה מתקנת את הדברים עם התמתנות אילוצי מזג אוויר ושרשרת אספקה. בכבוד רב, שיקו זאנה״ .

 

טרם נמסרה תגובה ממשרד התחבורה והיא תפורסם כאשר תתקבל. 

 

 

 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
מידע שימושי
שערי
מטבע
מחשבוני
המרה
מחשבוני
עזר
חישוב
משקל נפחי
שערי מטבע יציגים
תאריך עדכון: 29.03.2024
יחידות מטבע השער % שינוי
דולר 3.681 +0.574
אירו 3.9791 +0.361
ליש"ט 4.6535 +0.621
100 יין 2.4334 +0.454
מחשבון המרה מט"ח
מחשבוני עזר
אורך שטח נפח משקל
cm
m
km
inch
foot
yard
mile
נקה
square cm
square m
square km
square inch
square yard
square mile
נקה
cc
litre
cubic m
cubic inch
cubic yard
gallon
נקה
kg
short ton
long ton
lb
oz
נקה
חישוב משקל נפחי
כל הזכויות שמורות